منع مالك عدلي من السفر .. وضابط المطار لعدلي : شايل الدستور معاك بتعمل بيه ايه

قال المحامي الحقوقي مالك عدلي إنه تم منعه من السفر صباح اليوم أثناء سفره لباريس.. و أوضح  عدلي أنه تم توقيفه في المطار صباح اليوم بعد ختم جواز سفره مشيرا إلى أن ضابط بالأمن الوطني استوقفه وطرح عليه مجموعة من التساؤلات .

وأضاف المحامي الحقوقي أنهم أرادوا تفتيش حقيبته لكنه رفض وأن الضابط سأله عن سبب سفره فرد عليهم أنهم ليس من حقهم أن يسألوا عن ذلك، و اكد عدلي أن الضابط بزعم وجود تشابه بين اسمه واسم  شخص آخر ممنوع من السفر .

وحول منعه كتب عدلي على صفحته على فيسبوك «تقرر تسافر تخلص شغلك وورقك تمام تلاقي نفسك ممنوع من السفر بدون أية أسباب وتلت أربع ساعات من عمرك وجزء من فلوسك يروحوا في كلام فارغ وتلاقي كائن فضائي عايز يفتش الورق اللي في شنطتك تمنعه فيلمح كلمة “دستور جمهورية مصر العربية” فيقوللك شايل نسخة من الدستور تعمل بيها ايه … مش عارف اشكرك ازاي يا مصر عالعطلة وعالخسارة ووقف الحال بصراحة .. والله ما قصرتي .. لله الأمر من قبل ومن بعد»

وكانت قوات الأمن قد ألقت القبض على مالك عدلي ليلة الخميس 5 مايو 2016 من منزله  على خلفية مشاركته في حملة مصر مش للبيع و تطوعه  للدفاع عن قضية تيران وصنافير  ، و وجهت له النيابة ستة  تهم أبرزها محاولة قلب نظام وتغيير دستور الدولة ونظامها الجمهوري وشكل الحكومة  و أفرج عنه في 25 أغسطس بضمان محل إقامته بعد ثلاثة شهور من الحبس الانفرادي منع  فيها  من التريض ومن كافة حقوقه المدونة بلائحة المسجونين .

شكرا للتعليق على الموضوع

omar_kaoud

مدير ومصمم الموقع