الرعاع … يثير غضب المصريين على فيس بوك وتويتر

ملحوظة : الصورة سوداء عن عمد لاحتجاجنا عن المقال .

أثار مقال العميد محمد سمير، المتحدث العسكري السابق، الذي جاء بعنوان “الرعاع“، حالة من الجدل على مواقع التواصل الاجتماعي “فيس بوك وتويتر”.

ودشن النشطاء العديد من الهاشتاجات المستنكرة للمقال، حيث حصل هاشتاج “دخل رعاع في اسم فيلم”، على المركز الأول ضمن قائمة “تويتر”، للهاشتاجات الأكثر تداولاً في مصر، وجاء هاشتاج “الرعاع″، في المركز الثاني.

34

وقال الشاعر عبد الرحمن يوسف: “المتحدث العسكري السابق العميد محمد سمير كاتب مقال النهاردة بعنوان، الرعاع، ومش عاجبه سلوكيات المصريين، مين الرعاع يا فندم؟”.

35

وتابع الكاتب تامر أبو عرب: “بصرف النظر عن إن محمد سمير شايف إن عددا كبيرا من المصريين رعاع، وبصرف النظر كمان إن الرعاع دول هم اللي بيدفعوا لحضرة الضابط مرتبه اللي فتح بيه ٣ بيوت ماشاء الله، وهم اللي بيدفعوا الضرايب اللي بتتبني بيها الفنادق اللي بيعمل فيها أفراحه الكتير ببلاش، فهو شايف إن “الرعاع” زادوا جدًا بسبب تردي التعليم وانهيار منظومة القيم اللي تسبب فيهم زي ما احنا عارفين طبعًا دكاترة الأطفال اللي بيحكموا مصر من ٥٢”.

36

ومن ناحية أخرى، أبدى النشطاء غضبهم الشديد من مقال المتحدث العسكري، متسائلين عن الطريقة التي ينظر بها النظام الحالي إلى المواطن العادي.

37

شكرا للتعليق على الموضوع