APEC حلقة وصل بين طلبة الهندسة والشركات

خدمات – التلغراف : APEC اختصار ل Associative power engineering community ، احنا اكبر مؤسسة طلابية بتتعامل المجال الهندسى فى مصر .

بدأنا فى ٢٠٠٦ فى هندسة عين شمس ، المؤسس بتاعنا باشمهندس هشام ذكى ، كان فى البداية النشاط بيقدم من خلال شركات عالمية زيارات للشركات و تدريبات لطلبة كهرباء قسم قوى (باور) بس و بعد كده بقينا نوفر من خلال الشركات كورسات و تدريبات للطلبة فى كل اقسام هندسة و برا هندسة فى كل الجامعات من كل السنين فى مجال الهندسة و مجال تنمية المهارات الشخصية لان هدفنا هو اننا نهيئ اى طالب فى الكل لسوق العمل بكل المهارات المطلوبة .

الشريك الاساسى لينا هو شركة لوريال من اكبر الشركات فى العالم .

7-10

خلال ال ١٤ سنة اللى فاتت نجحنا اننا ندرب اكثر من ١٥ الف طالب قى اكبر الشركات العالمية زى شركة لوريال و شنايدر و اوراسكم  و ده من خلال اكتر من ايفينت بنعملهم كل سنة بننزل فى الكلية و نبدأ نكلم الطلبة عن الكورسات و التدريبات اللى الشركات اللى نازلة معانا فى الايفينت بحيث يقدموا ليها .

و السنة دى ان شاء الله نازلين بالايفينت بتاعنا APEC Visits يوم الأحد 27 – 10 – 2019 م .

7-9

من ضمن اخر الفعاليات الكبيرة اللى شاركنا فيها مؤسسة الشباب القادة ( YLf) اللى عاملة بروتوكول مع المجلس الاعلى للجامعات و وزارة التعليم العالى و بتدعمها الدولة بشكل كبير بحيث توفر مناخ مناسب يخدم الانشطة الطلابية و شارك فى الحدث ده رجال اعمال كبار زى مستر احمد ابو هشيمة و قدرنا من ضمن ٢٥١ نشاط على مستوى الجمهورية اننا نحصل على المركز الخامس.

7-8

“APEC visits” هو event بيدي الطلاب فرص انهم ينزلوا اكبر المصانع والشركات العالمية والمحلية علشان يتعرفوا على بيئة الشغل ومتطلباته وعلشان يكونوا على دراية اكبر بكيفية تكوين الخبرة المطلوبة للمجال اللي اختاروه.

APEC visits السنادي موفرة فرص لطلبة اعدادي واولى انهم يخوضوا التجربة ويشوفوا الشغل جوا المصانع واللي هتساعدهم في اختيار قسم من اقسام هندسة الاربعة (كهرباء، ميكانيكا، مدني، عمارة)  في حالة طلبة اعدادي، وتعرفهم اكتر بالاقسام اللي اختاروها وبالتخصصات اللي جوا كل قسم منهم وتوضحلهم طبيعة الشغل على ارض الواقع

أعلن فريق APEC نشاط طلابي في هندسة عين شمس عن بدء تلقي طلبات المشاركين ببرنامج APEC visits ، و هو عبارة عن تدريب مجاني مكثف في يوم واحد لشركات هندسية.

7-7

 تهدف APEC لتطوير مهارات الطلبة و تعريفهم بأحدث التقنيات و التطورات العلمية في مجالات الهندسة المختلفة ، و تطوير مهاراتهم الشخصية ؛ حتى يتمتعوا بالمهارات الكافية التي تؤهلهم لسوق العمل.

و تعتبر APEC حلقة وصل بين الطلبة و الشركات التي تقوم بدورها في توفير الدعم المادي و الأكاديمي لهم في مشاريعهم ، و توفير زيارات للشركات الرائدة في مجالهم للتعرف على سوق العمل في الشركات و المصانع و مواقع البناء.

 يجرى تلقي طلبات المشتركين حتى يوم الأربعاء 30 من شهر أكتوبر في كلية الهندسة جامعة عين شمس أو عن طريق الموقع الإلكتروني:

https://www.apec-eg.com

شكرا للتعليق على الموضوع